Norges Taxiforbund (se bilde) spurte følgende på Arendalsukestanden sin: Hvem skal kjøre datteren din hjem?
Riktig svar på spørsmålet er: Hvem som helst.

Foto: Thomas Gramstad (lisens: CC-By)
Små monopoler
Det er bra at taxi-monopolets begrensninger med hensyn til pris og
tilgjengelighet (og, en del steder, sosial kontroll med kvinner)
brytes opp og forsvinner.
Den nåværende taxi-næringen er et overpriset monopol. Den vil
ikke overleve i sin nåværende form under noen omstendigheter, men
vi kan påvirke både overgangen til og utformingen av det som
kommer til å erstatte dagens taxi-næring.
Det som vil erstatte taxi-næringen på sikt er autonome kjøretøy –
biler, minibusser, små båter – samt større busser, tog,
ferger på mye brukte felles strekninger. Dette er den veien
utviklingen går av seg selv, og dette er i overensstemmelse med
Piratpartiets vedtatte politikk for infrastruktur og samferdsel.
Større monopoler
I dette bildet er Uber, Lyft og lignende tjenester et
overgangsfenomen på veien mot autonome transportmidler.
Samtidig ser vi at disse tjenestene legger et grunnlag for store
internasjonale dominerende aktører, og Piratpartiet ønsker i
henhold til vedtatt politikk ikke å støtte opp under aktører som
blir monopol-lignende på grunn av størrelse og omfang. Uber, Lyft & co
unndrar seg lover og regler for næringsvirksomhet, blant annet når det
gjelder arbeids- og miljørettigheter til sjåførene. Det må det
tas tak i og ryddes opp i. Sjåførene skal selvsagt ha samme
rettigheter som alle andre i arbeid.
I tillegg er det problemstillinger i forbindelse med beredskap, tilbud til
funksjonshemmede og mer som må adresseres.
Frihet og innovasjon
Piratpartiet ønsker fri konkurranse i et mest mulig rettferdig
marked til beste for innovasjon, samfunn og individ. Konseptet om
private delingsøkonomiske modeller er vi derfor positive til.
Piratpartiet har i denne sammenheng nylig vedtatt en politikk som
taxi-bransjen med høy sannsynlighet ikke vil være overbegeistret
for, en politikk som går enda litt lenger i å liberalisere
veitransport for å redusere kø, minske forurensning, og ta i bruk
ny delingsøkonomi innenfor transport.
Vedtak fra landsmøtet i april 2019:
REFORM AV FINANSIERING AV VEIBYGGING/VEDLIKEHOLD OG KOLLEKTIVTRANSPORT
Dagens bompengeordning må avvikles, finansiering av
veiutbygging/drift/kollektivtransport må skje via skattesystemet.
Piratpartiet foreslår å endre § 4 i yrkestransportlova slik at
privatpersoner fritt kan tilby transport mot vederlag. Inntekter
på opptil NOK 50 000 unntas fra MVA på persontransport, men
skattlegges som vanlig personinntekt. Inntekter utover NOK 50 000
vil kreve registrering av virksomhet etter vanlige regler.Det må
satses på utbygging av parker og annet grøntareal i byer.
Kollektivtransport, spesielt i områder utsatt for stor kø, må
prioriteres til et nivå som har tydelig effekt inklusive gratis
billetter for spesifikke strekninger og perioder. Små
energieffektive biler bør ha lavere årsavgift enn store
energi-ineffektive biler. Gjennomgangstrafikk fra industri bør i
størst mulig grad unngås ved å omorganisere plassering av veier,
industri, og andre transportårer over tid.
Tilhengere av taxi-monopol vil sikkert være misfornøyd med et
slikt svar på taxi-spørsmålet. Men folk flest vil være fornøyd
med dette svaret, og dette svaret er det som er best for
samfunnet.
Tekst og foto: Thomas Gramstad (leder av Piratpartiet)
Det følgende gjelder på grunn av dagens lover og teknologiske muligheter:
Priser for taxi er unntatt markedslovene fordi taxi er noe du tar fordi du har det tilgjengelig der og da, ikke til best mulig pris på et punkt i fremtiden.
Derimot fungerer det godt for offentlige virksomheter eller store firma som forhandler egne avtaler med sentralene. Noen ganger kan disse avtalene bli så gode at løyvetagerne taper penger på at sjåførene oppfyller avtalen – og sjåførene taper i forhold til den omsetningen de ellers ville hatt (dette er grunnen til at noen holdeplasser aldri har biler, de som står der får dårlige turer fra noen som har forhandlet godt i nærheten).
Flere sentraler fører til høyere pris fordi det som er konkurranseutsatt er arbeidskraften til sjåførene. Jo flere løyver, jo bedre vilkår kan de forhandle seg til. På samme tid, siden bransjen opererer med provisjonsbetaling er det irrelevant for den enkelte sentral hvor mye hver sjåfør kjører inn. Dette fører uvergelig til overkapasitet og prisen for det betales av publikum.
Mye av dette er et problem som henger sammen med at drosjebransjen ikke har fulgt samme utvikling som resten av arbeidslivet. Ingen fagorganisasjon, ingen tariff, ingen fast lønn, intet arbeidsgiveransvar – men de som jobber for en sentral har plikter.
Ikke noe av dette er politikken til piratpartiet, men her er noen ting som kunne tatt knekken på ukulturen:
1) Priskontroll
2) Sanksjoner mot de som bryter reglene – krever at publikum klager og anmelder
3) Slutt på løyvehavere, og sjåfører må kunne bytte sentraler lett for å unngå perverse incentiver
4) Minstelønn for drosjesjåfører så antallet aktive biler går ned og flåten utnyttes mer effektivt
Mesteparten av dette vil være antikvert tankegods og forsvinne når autonome biler nivå 5 er tilgjengelige og godkjent, men det kan være langt inn i fremtiden. Det er ikke lett å kjøre bil i Norge.
Taxi
Det har de siste årene dukket opp flere og flere sentraler i Oslo. Dette skulle da etter Piratpartiets og Høyres tankesett før til større konkurranse og lavere priser. Min påstand er det stikk motsatte. Noen av disse selskapene er etter min erfaring dobbelt så dyre som Oslo Taxi. Vi kjører fra Oslo S til Norstrand ganske ofte. Her for et par uker siden bestemte jeg meg for å teste den nye norske loven om at sjåføren må gi en forhåndspris. Først i køen stod en bil fra Scandinavisk taxi. Nei, var svaret. Det vet ikke jeg. Jeg minnet han da om norsk lov og fikk til svar at norsk lov ikke gjaldt i Scandinavisk taxi? Sammen med høyre vil dere har mer av dette! Jeg stemte på dere ved forrge kommunevalg, men kommer ikke til å gjenta det!
Mvh Svein Erik