Et åpent brev til regjeringene i Finland og Norge , det svenske justisdepartementet
og innbyggere i Norge og Norden.

Kjære innbyggere, byråkrater og politikere,

Det er en trist tid for oss alle. Bergenseren Peter Sunde Kolmisoppi, den finsk-norske kandidaten til EU kommisjonens formannskap og en av de mest fremtredende borgerrettighetsaktivistene i vår tid, ble arrestert og fengslet av svensk politi 31. mai 2014.

Sunde var tidligere talsperson for den populære søketjenesten The Pirate Bay. Han ble dømt til å sone en fengselsstraff på åtte måneder og betale erstatning på 46 millioner svenske kroner for å angivelig ha medvirket til brudd mot lov om opphavsrett. Rettssaken startet i 2006 og det er sterke indikasjoner på at det viktigste målet med saken var at dommen skulle stå som en sterk advarsel til publikum og fildelere, og at utfallet av saken var gitt lenge før rettsmøtene hadde funnet sted.

Det er flere faktorer som gir en sterk eim av korrupsjon og justismord i denne spesielle saken.
Jim Keyzer, politimannen som var ansvarlig for etterforskningen av saken, jobbet for Warner Bros., mens han ledet etterforskningen. Sistnevnte selskap var et av selskapene bak anklagene mot Pirate Bay og Peter Sunde. Dommeren, Thomas Norström, hadde også en klar interessekonflikt ettersom han var medlem av de samme to interessegruppene for opphavsrett som flere av de viktigste anmeldende selskapene fra underholdningsbransjen var i. USA truet videre Sverige med handelssanksjoner i  2006 dersom Sunde ikke ble dømt, noe som åpenbart ikke hører hjemme i en rettferdig rettssak.

Å se en aktivist og høyt profilert forkjemper for grunnleggende menneskerettigheter bli behandlet slik som Peter Sunde faktisk ble er både alarmerende og hjerteskjærende.
Aktivister av nye politiske bevegelser har opp gjennom historien ved flere anledninger blitt undertrykt av makthaverne. I dette tilfellet kan det argumenteres for at undertrykkelsen er rettet mot alle ordinære brukere av Internett. Deg og meg, Kari og Ola.
Vi er under angrep for å gjøre hva mennesker alltid har gjort; dele kultur og informasjon med hverandre. Nye måter for interaksjon med venner og familie er nå mulig takket være ny teknologi. I sin kjerne er Sunde-dommen en krigserklæring mot alle brukere av moderne teknologi.

Sverige har et rykte for å være et land med høy moral, uten korrupsjon og med mye sunn fornuft; en ledestjerne for rettssystemet. I Peter Sundes tilfelle har dette åpenbart blitt skjøvet til side. Rettssaken liknet mest et dukketeater og dommen er i flere undersøkelser karakterisert som et rent justismord av befolkningen i Norden.

Vi, det finske Piratpartiet og det norske Piratpartiet, krever med dette at Peter Sunde Kolmisoppi gis en ny og rettferdig rettergang og at han blir behandlet som uskyldig inntil bevist skyldig.

Piratpartiene i Finland og Norge

Brevet i PDF-form finner du her.