Daniel Vrangsinn, som er profesjonell musiker, president i Misantrof Records og styremedlem i Rogaland Piratparti lufter sine tanker om opphavsrettsindustrien og hvordan det er å være uavhengig kunstner:

 

Daniel VrangsinnOM Å LEVE I FORTIDEN

Innenfor alle bransjer gjelder regelen om at man er nødt å tilpasse seg markedet og lage produkter markedet er villig til å kjøpe om man ønsker å ha livets rett. Hvorfor skal andre regler gjelde for underholdningsindustrien? De vil fortelle deg mye om hvordan pirater ødelegger film og musikkindustrien. Men virkeligheten er mye mer komplisert og spennende enn de vil ha deg til å tro.

Hvis underholdningsbransjen vil at folk skal kjøpe produktene deres er de nødt å skape produkter forbrukerne er villige til å kjøpe til en konkurransedyktig pris. Det er heldigvis slutt på tiden musikk og filmbransjen satt med definisjonsretten på formatene og hvordan, hvor og når de kunne brukes. Den tiden vil ikke komme tilbake fordi verden har forandret seg og fortsetter å forandre seg hver eneste dag. Ønsker man å overleve i den nye digitale hverdagen er man nødt å tilpasse seg denne virkeligheten. Vil man begrense piratkopiering er man først nødt å gjøre sine egne løsninger konkurransedyktige.

NÅR BRANSJEN SELV BIDRAR TIL ØKT PIRATKOPIERING

Et eksempel på en problematisk praksis som skaper mye piratkopiering er at man deler verden inn i soner slik at noen må vente på tilgang til et produkt mens andre får tilgang mye tidligere. De burde slippe innholdet sitt samtidig i alle markeder fordi i en digital verden eksisterer ikke det soner og barrierer. Denne praksisen har alltid vært forbrukerfiendtlig og det hadde vært kjempebra om markedet skulle oppnå å tvinge dem til å forlate slike løsninger. Folk er simpelthen ikke villige til å vente flere uker eller kanskje måneder på å få tilgang til noe som kan lastes ned fra Internett allerede i dag. En annen feil bransjen gjør er å tviholde på utdaterte forretningsmodeller som baserer seg på å tvinge kundene til å bruke formater de ikke lenger ønsker å bruke til en langt høyere pris enn de er villige til å betale. Man kan undres over hvordan en bransje kan fortsette å leve i en illusjon om at den kan diktere kundenes ønsker og behov til å passe det markedet de ønsker å selge i. Det er å sakte men sikkert undergrave sitt eget eksistensgrunnlag. I virkeligheten må selvsagt markedet og produktene tilpasses kundenes ønsker og behov.

EN MOTVILLIG BRANSJES SKRITT MOT FREMTIDEN

Det skjer allikevel en positiv utvikling. Selv om bransjen lenge har kjempet mot enhver form for utvikling har de i nyere tid motvillig begynt å prøve ut andre løsninger. Netflix og Spotify er typiske eksempler på hederlige forsøk på å levere løsninger som er bedre tilpasset det forbrukerne vil ha. Man trenger ikke være en ekspert for å skjønne at disse tjenestene bidrar til å redusere piratkopieringen. Foreløpig er ikke tjenestene gode nok, men de er en bra start. Så lenge slike løsninger er enkle å bruke og gir deg et godt utvalg til en grei pris, vil kundene heller velge slike løsninger fremfor å piratkopiere. Ideelt sett burde slike løsninger eksistere for alt digitalt innhold. Dermed blir innholdsleverandørene nødt til å samarbeide slik man kan få samlet alt innholdet i en og samme tjeneste. Forbrukerne må få slippe å abonnere på et hav av middelmådige tjenester med dårlig innhold fra store mengder tilbydere. Først når de klarer å levere en slik komplett løsning med et solid  innhold som klarer å matche piratenes brukervennlighet, tilgjengelighet og kvalitet har man skapt en løsning som vil begrense piratkopieringen betraktelig. Idag gjennomsyres store deler av markedet av dårlig gjennomtenkte løsninger fra en motvillig bransje. Det å tilby halvhjertede tjenester som er langt fra i stand til å matche kundenes krav om innhold, fleksibilitet og brukervennlighet… Det er selve oppskriften på å forårsake sin egen undergang. Skal de fortsette å tviholde på den filosofien kan de like gjerne gi opp først som sist.

I ETTERPÅKLOKSKAPENS LYS

Hadde bransjen laget slike løsninger for 15 år siden i stedet for å starte en meningsløs krig mot sine egne kunder så hadde bransjen sannsynligvis vært like stor og mektig i dag som den engang var. I stedet valgte de å jobbe i mot utviklingen. De gjorde den til noe fremmed og farlig som var en trussel mot deres forretningsmodell. Denne meningsløse krigen er dessverre ikke bare å sage over den grenen man sitter på. Den er også direkte forbrukerfiendtlig. Forbrukerne vil ikke ha sperrene de lager for å hindre piratene i å kopiere deres produkter. Kundene har ikke lyst å bli hindret i å lage lovlige kopier av sin egen eiendom de har kjøpt og betalt. Aldri undervurder forbrukerne… De er smarte nok til å velge de beste og enkleste løsningene. De løsningene er det piratene som sitter på idag! Piratene har alltid ligget et hestehode foran i utviklingen så krigen kan ikke vinnes. I stedet ender man opp med å straffe sine egne kunder og lage hverdagen vanskeligere for dem som faktisk velger å betale for disse produktene. Hver gang de finner opp en ny sperre vil piratene finne en vei rundt. Hver gang de arresterer en musikk eller filmelsker som tilfeldigvis også var en pirat, vil en artist eller skuespiller der ute miste en fan. I denne meningsløse krigen er vi alle tapere.

misantrofHVORFOR JEG NEKTET Å VÆRE MED PÅ BRANSJENS KRIG

Jeg som profesjonell musiker har skjønt dette i årevis, og allerede i 2007 bestemte jeg meg for at jeg ikke var villig til å være med på denne meningsløse krigen mot piratene og jeg valgte heller å starte opp Misantrof ANTIRecords og begynne å bruke piratenes metoder og nettverker til min egen fordel. Jeg personlig er glad bransjen ligger nede med brukket rygg. Det betyr at vi som er uavhengige kan konkurrere på like vilkår og få en sjanse til å bevise at vi faktisk kan stå sterkt på egne bein uten dem. Piratnettverkene har gitt oss noen helt fantastiske verktøy når det kommer til effektiv distribusjon av digitalt materiale som overgår alt plateselskapene har å tilby.

Vi har hatt en utrolig teknologisk utvikling som gjør at vi kan produsere våre egne produkter uten finansiell støtte fra bransjen. Alt vi trenger er kunnskap. Takket være piratene kan vi nå ut til mange flere mennesker enn bransjen klarer med sine utdaterte metoder. Best av alt – Dette kan jeg faktisk gjøre helt alene, helt gratis og med all min kredibilitet og ære i behold. Piratene vil også gi deg mye «street cred» for å velge en slik løsning og samtidig gjøre det til noe som er positivt i stedet for å se på deg som fienden. Pirater simpelthen elsker at jeg lar alle og enhver laste ned min kunst helt gratis og det faktum at de kan dele den så mye de bare orker med sine venner og kjære. Jeg slipper kunsten min med en så fleksibel lisens at de til og med kan re-mikse tingene mine for deretter å gi det ut som sitt eget om de skulle ønske det. Så lenge jeg får kredden for at jeg oppfant dritten så er jeg fornøyd. Jeg vil kun nå ut til mest mulig mennesker på kortest mulig tid og til det formålet er helt klart piratenes nettverk overlegne. Jeg blir glad hver gang noen deler mine verker fordi jeg vet at jeg har alt å vinne på det. 

HVA DU SOM ARTIST BURDE TENKE OVER

Jeg håper du som artist vil sette deg ned og tenke godt over hva du egentlig støtter om du er forkjemper for de virkemidlene bransjen ønsker å innføre. Vil du ha nettsensur? Eller trives du med et fritt og nøytralt nett der informasjon tilhører alle? Før du bestemmer deg synes jeg også at du bør vurdere å lære mer om de alternativene piratene har utviklet for deg, og ikke minst forstå hva de kan gjøre for deg og hvor mye bedre de kan gjøre det enn den bransjen du har støttet så langt. Spør deg selv om du er villig til å la bransjen rasere ditt og andres privatliv kun for å kunne ta knekken på dine mest verdifulle fans? Jo tidligere du skjønner at piratene er dine beste venner jo bedre for deg og din musikk-karrière. Det er faktisk ikke lurt å sloss mot sine egne fans. Det er komplett idioti som ingen av oss har noe å vinne på, med unntak av noen få mennesker som ripper deg og kunsten din uansett. Du kan faktisk eie dine egne rettigheter og ha full kontroll over alle aspekter av din egen kunst selv.

Den bransje som starter en krig mot sine egne kunder kan simpelthen ikke overleve i lengden. Ihvertfall ikke så lenge de insisterer på å fortsette denne meningsløse krigen og samtidig fortsette å følge sin utdaterte forretningsmodell. Det tok bransjen et tiår bare å skjønne at CD-formatet er i ferd med å dø ut. Vinyl og CD er i ferd med å bli formater for de spesielt interesserte. Det samme vil skje med DVD, BluRay og alle andre formater som binder brukerne til ett medium. Forbrukere vil ha valgfrihet når det kommer til formater, de vil ha interkompabilitet og fleksibilitet. De vil at produktene de kjøper skal være lette å bruke og ikke minst at de er kompatible med de avspillere de til enhver tid skulle benytte seg av. De vil dele film og musikk med hverandre. De vil bruke innholdet hvor og når de vil i de formater de selv ønsker og de vil se film og høre  musikk på farten. Alt som hindrer dem i å gjøre dette bidrar til mer piratkopiering.

HVA MAN ALDRI MÅ GLEMME

Det er en ting dere aldri må glemme når det kommer til min bransje – musikkindustrien. Det sitter noen menn i fire store plateselskaper der ute og bestemmer hva du skal finne i den lokale musikk-butikken din. De vil også bestemme hva du skal like og kjøpe via dyre reklamekampanjer for musikk som er så typisk at du hørte samme låten i går med en litt annerledes tekst. De bestemmer hvor det skal kjøpes og i hvilke format det skal selges og sist men ikke minst…. De setter restriksjoner på hva du kan gjøre med din egen eiendom. Forbrukerne hater når det settes hindringer i veien som begrenser hvor, når og hvordan de kan bruke ett produkt de har betalt for. Da er piratenes løsninger veldig forlokkende for de som ikke ønsker slike begrensninger. Det er en god grunn til at folk heller velger disse løsningene. De er jo både bedre, enklere og ikke minst gratis.

En annen viktig ting dere aldri må glemme er at i dag har dere faktisk en hel verden av musikk og video bare noen få tastetrykk borte og denne kunsten har ikke bransjen noen mulighet til å kontrollere. De har ingen kontroll over hverken kunsten, kunstnerne eller forbrukerne og du kan banne på at det irriterer dem. Det finnes en helt ny generasjon kunstnere der ute av fantastisk kvalitet som overgår den kommersielle møkka til den etablerte bransjen. Disse kunstnerne venter på deg og på at du skal finne dem. Dere burde vurdere veldig sterkt å støtte opp om oss som er uavhengige. Det er vi som er film og musikk-kunstens fremtid. Det er hos oss du vil finne de mest spennende og innovative tingene i en verden der en gammel dinosaur kun er villig til å satse pengene sine på en sikker hest. Du trenger faktisk ikke høre den samme sangen hver uke i ny innpakning bare fordi et selskap vet at den oppskriften selger. I stedet kan du oppdage en gigantisk verden der ute med ubegrensede mengder fantastisk kunst du kan nyte. Du har faktisk ingenting å tape på å vende en kynisk og kommersiell bransje som produserer møkk på løpende bånd ryggen. Slik jeg ser det er det rett og slett sunn fornuft. 

vrangsinn2

KAN ARTISTER TJENE PENGER I DEN DIGITALE VERDEN?

Hva med oss artister da? Hvordan skal vi overleve? Vel. Har du gitt ut noen plater så vet du det like godt som meg. Vi brødfør et stort sett helt unødvendig mellomledd som i tillegg til å stjele pengene dine også setter begrensinger på hvor mange mennesker kunsten din kan nå ut til. Det finnes i dag veldig gode alternative lisenser vi artister kan bruke for å beskytte våre rettigheter og sikre at kunsten vår ikke blir misbrukt. De gir i tillegg en fleksibilitet du bare kan drømme om med tradisjonelle lisenser og copyrightlovgivning. Moderne kunstnere vil ha kontrollen over sin egen kunst selv. Dette gjelder nok i stor grad også moderne filmmakere, forfattere og andre kunstnere. Flere og flere skjønner at dagens løsning er utdatert og at både kunstnerne og forbrukerne har alt å vinne på at dinosaurene forsvinner. Piratene lagde faktisk verdens mest effektive distribusjons-nettverk. Man må være en komplett idiot for å ikke bruke det til sin egen fordel.

Folk kjøper ikke fysiske formater i samme grad som for 15 år siden, men de kommer fremdeles på konsertene, de kjøper skjortene og siden man i dag klarer å nå ut til mange flere potensielle fans selv ved å benytte piratenes metoder, vil det også i det lange løp føre til at man kan tjene mer penger enn man ville gjort ved å følge den utdaterte bransjens modell. Det er veldig enkel matematikk. Jo flere fans du får jo mer folk kommer på konsertene, jo mer merchandise selger du og jo mer penger tjener du. De småpengene en gjennomsnittlig artist tjener på platesalg er så forsvinnende lite at det det bare er å glemme. Tenk større, tenk lengre. Det handler om å tenke mer langsiktig, bygge opp en fanbase sakte men sikkert og vite at man vil vinne i det lange løp. Det handler også om å godta den virkeligheten man eksisterer i. Jeg vil ikke la bransjen få lov å sette restriksjoner på hvor mange jeg skal nå ut til eller hvordan kunsten min skal kunne benyttes og hvilke format den skal eksistere på. Jeg vil ihvertfall ikke gi dem rettighetene og jeg har sett dem stikke av med mesteparten av pengene fra CD salg mange ganger nok til å vite at de småpengene som drysser på artistene klarer jeg meg godt uten. Jeg vil heller ha full kontroll over alle aspekter av min egen kunst og eie alle rettighetene selv. 

For min del gikk bransje-toget den dagen de gikk til krig mot mine kunder, mine fans, mine venner, meg selv og ikke minst seg selv… Helvete heller! Piratene er faktisk våre fans. Skal man gå til krig mot fans? Det er så utrolig mye dobbeltmoral når det kommer til pirater i bransjen. De fleste musikere jeg kjenner er pirater, de fleste store bossene for plateselskaper jeg har truffet er også pirater, moren din er kanskje en pirat, jeg er soleklart en pirat og du er nok en pirat selv også. De fleste mennesker har piratkopiert noe på et eller annet tidspunkt i løpet av livet sitt. De eneste gangene jeg har hørt noen klage var når en musiker eller sjef for et plateselskap fant en av deres egne utgivelser på nettet. De hadde selvsagt ingen problemer med å laste ned filmer, musikk, spill og software selv. Ikke nok med at piratene ofte er våre største fans, flere uavhengige undersøkelser viser tydelig at de også tilhører den gruppen som bruker mest penger på film og musikk. Ja, de kjøper faktisk kunsten din om de liker den. Men de vil gjerne teste den først. Et krav jeg finner særdeles naturlig selv. Klart dem skal få høre musikken min før de kjøper den. Det er også en kjensgjerning at om du ikke finner din egen musikk på nettet så har du sannsynligvis et problem. Det er ganske enkelt et bevis for en mislykket karrière. Det at ingen har tatt seg bryet å dele deg er et utrolig dårlig tegn. Du burde kanskje vurdere en annen karrière. 

HVA POLITIKERNE BURDE VITE

Hvor er staten oppi alt dette? Staten vil gjerne stenge tilgangen til piratnettverkene. De ser ingenting problematisk ved å la bransjene spionere på deg og din nettbruk. Ditt privatliv betyr svært lite. Det handler om å beskytte en ut-datert dinosaur som ikke lengre har livets rett. For slike som meg betyr jo selvsagt det at den ut-daterte bransjen igjen vil få et gigantisk konkurransefortrinn over oss som er uavhengige. De vil i praksis forby de distribusjons-nettverkene vi benytter oss av for å være i stand til å konkurrere mot dem. De vil rett og slett hindre oss i å nå ut til våre fans kun for å sikre sin egen lommebok. Det verste er selvsagt at politikerne svelger deres side av saken rått uten å spørre oss som er uavhengige om hva vi mener og hva slags effekt det vil ha på oss.

Tro aldri at kampen mot piratkopiering handler om å hjelpe oss som faktisk lager produktene. Det er deres egen makt de kjemper for å beholde. Jeg vil ikke ha musikken min på selskapene deres. Jeg vil stå på egne bein og eie alle rettighetene mine selv. Jeg vil benytte meg av de distribusjons-nettverkene som til enhver tid er mest effektive for meg for å nå ut til mitt publikum. Staten burde ikke være med på å la bransjen sette restriksjoner på de metoder vi benytter oss av. Verktøyene piratene skapte har gitt oss en fair sjanse til å konkurrere på like vilkår. Musikk og film dør ikke ut pga piratkopiering. Den vil aldri dø ut fordi vi kunstnere skaper fordi vi simpelthen er nødt til å skape. Våre tilhengere vil fremdeles finne oss, støtte oss og sørge for at vi kan gjøre kunsten vår til et levebrød selv om det ikke er pengene som driver oss. Ikke ekte kunstnere ihvertfall 😉 

 

Daniel Vrangsinn, Rogaland Piratparti

Kategorier: Flaskeposten