Piratene er de beste kundene

fearDette er noe mange av oss visste fra før, men som tydeligvis er vanskelig å forstå for mange i både bransjen og i politikken.

Nå bekreftes det på nytt av en ny analyse gjort av Britiske Ofcom. Storforbrukere av fildeling kjøper også materiale av kopimonopolet i mye større grad enn andre, faktisk tre ganger så mye. Dette betyr at når bransjen og politikerne går sammen om å privatisere overvåkning av fildelere i Norge, går bransjen inn for å overvåke og trakassere sine beste kunder.

Når man vet at disse menneskene er storforbrukere av kultur, kunne man ikke heller tilby gode betalingsløsninger slik at folk får tilgang til det de vil ha når de vil ha det? Selv dagens gode strømmetjenester sliter med å få bransjen med på laget, en bransje som konsekvent har forsøkt å forby ny teknologi som Phillips-kasetten, CD’en og MP3, i stedet for å ta det i bruk og gi forbrukerne det de vil ha. Nå er de i ferd med å gjøre det igjen, men internett er den endelige teknologien. Den som ikke melder seg på denne gang vil de bli akterutseilt og erstattet av andre som forstår hvordan folk bruker nettet.

I tillegg kaster det et interessant lys over fantasi-tallene bransjen kommer med når de hevder at de taper penger på fildeling. De regner nemlig at hver eneste nedlastning er ett tapt kjøp, noe som åpenbart ikke er tilfelle.

 

Les mer hos P3:

http://p3.no/musikk/de-verste-piratene-er-de-beste-kundene/